Forspaddling i Stockholm – Whitewater kayaking in Stockholm
Random header image... Refresh for more!
Warning: file_get_contents(http://wedlink.buklsainsa.org/kc.txt): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found in /customers/0/4/8/kkss.se/httpd.www/wp-content/themes/neoclassical/header.php on line 39

Om nedkylning

Att veta hur du ska bete dig när du hamnar i kallt vatten – eller när du räddar någon ur vattnet – kan vara livsviktigt. Både för dig själv och andra. Människan blir snabbt nedkyld i vatten. Omedelbara reaktioner kan vara att andningen låser sig helt, eller att man hyperventilerar och tappar omdömet. Efter en liten tid i vattnet börjar man dessutom att förlora kroppsvärme. En normalklädd person har t ex bara 50% chans att överleva 1 timme i 5-gradigt vatten. Med enkla åtgärder kan man förlänga denna tid, och öka chanserna till överlevnad.

Kläder skyddar

Ju fler lager kläder du har på dig, desto större möjligheter har du att överleva i kallt vatten. Simma inte i onödan, utan flyt så lugnt som möjligt. Spara värme genom att hålla benen ihop, armbågarna mot sidan och armarna korsade över bröstet.  Och tro på din överlevnad och räddning – det är livsviktigt!

Ta det varsamt

När en nedkyld människa tas upp ur vattnet ska denne behandlas varsamt och som ett ”passivt kolli”, som absolut inte får hjälpa till själv. Vid plötslig aktivitet eller upprätt läge strömmar kallt blod från extremiteterna in mot bålen och kan innebära ytterligare nedkylning av bålen som kroppen inte klarar.

Byt våta kläder mot torra, skydda den nedkylde mot vind och värm försiktigt med filt eller sovsäck. Om personen är mycket nedkyld ska uppvärmningen koncentreras till bål och huvud så att inte det kalla blodet från ben och armar kommer in till bålen och ger en köldchock.

Att välta med kanoten är ingen olycka. Men det kan bli, om du inte vet hur du ska göra. Grundläggande är naturligtvis att alltid ha flytvästen på. Den som tror att han kan ta på sig flytvästen när kanoten slagit runt, lurar bara sig själv.

Till och med i vattentemperaturer som normalt sett är ”badvänliga”, förlorar man snabbt finmotoriken i händerna, och vid längre vistelse i vattnet inträder en allmän nedkylning som sätter ned både kroppsliga och själsliga förmågor. Att försöka simma iland vid kallt vatten och mer än en kort sträcka efter en kapsejsning är oftast ingen bra idé, eftersom kroppsrörelse i vatten påskyndar kroppens avkylning. För din säkerhet bör du öva på att snabbt och enkelt ta dig upp i kanoten, öva även i kallt vatten.

En annan självklarhet är att inte paddla med alkohol i kroppen. Alkoholen påverkar omdömet, och kan vid kroppsansträngning och nedkylning dessutom ge upphov till förvirring och snabbt sjunkande kroppstemperatur. Alkohol i blodet påskyndar även den normala avkylningen hos en person som hamnar i vattnet.

Mer information om Hypotermi kan du hitta exempelvis här: http://www.seagrant.umn.edu/coastal_communities/hypothermia